Rabu, 20 Januari 2010

Penyakit Artritis Gout

Penyakit Artritis Gout adalah penyakit yang agak kerap didiagnos oleh para doktor. Namun sebenarnya, penyakit ini mempunyai implikasi dan komplikasi tersendiri. Ia melibatkan pemendapan asid urik di dalam bahagian ekstraselular.

Penyakit artritis gout adalah sebahagian daripada spektrum penyakit gout yang terdiri daripada artritis inflamasi akut, gout tophaceous kronik dan batu karang gout di dalam buah pinggang.

Penyakit artritis gout akut
Serangan artritis gout biasanya berlaku secara tiba-tiba dan menyebabkan sendi yang terlibat itu membengkak dan sakit sehingga menyebabkan seseorang pesakit itu sukar untuk berdiri ataupun berjalan. Kesan ini menjadi maksimum setelah beberapa jam dan hanya hilang setelah berminggu-minggu lamanya.

Sebanyak 80 peratus daripada serangan artritis gout berlaku di sendi ibu jari kaki atau secara tepatnya sendi metatarsal pertama. Sendi kedua adalah sendi lutut. Namun, sendi-sendi lain juga boleh terlibat dan menyukarkan diagnosis.

Para pesakit artritis gout akut boleh mengalami demam dan ujian darah yang tidak normal. Ujian darah boleh menunjukkan radang yang aktif. Cecair sendi akan menunjukkan kristal-kristal gout apabila diteliti melalui mikroskop polaraiz.

Ujian serum asid urik boleh menunjukkan tahap yang normal walaupun semasa serangan gout. Ujian sinar-X kadangkala menunjukkan hakisan tulang di sekitar sendi. Namun ini hanya boleh dilihat di dalam pesakit-pesakit yang tidak dirawat ataupun yang teruk.

Dua puluh peratus daripada pesakit yang mengalami serangan satu sendi boleh juga mengalami penglibatan sendi-sendi lain secara serentak. Ini dikenali sebagai penglibatan poliartikular.

Namun, penglibatan poliartikular ini lebih biasa dialami oleh pesakit-pesakit leukemia, limfoma dan yang mengambil ubat ciclosporin. Pemendapan kristal gout di kulit atau “tophi” juga boleh berlaku.

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan serangan sendi akut adalah trauma, pembedahan, kebuluran, diet yang keterlaluan, pengambilan alkohol dan pengambilan ubat-ubatan yang boleh mempengaruhi tahap asid urik di dalam darah contohnya, diuretik.

Antara 12 hingga 43 peratus pesakit gout mempunyai tahap asid urik yang normal ataupun rendah tatkala serangan berlaku. Apabila sesuatu episod serangan gout itu telah reda, bahagian kulit pada sendi yang terlibat akan mengelupas.

Tempoh interkritikal gout dan serangan gout berulang
Tempoh interkritikal gout bermaksud tempoh antara serangan. Tempoh ini berbeza-beza bagi setiap individu. Ia akan menjadi pendek jika seseorang itu tidak diubati dan jika berlanjutan kerosakan sendi boleh menyebabkan tempoh ini menjadi lebih singkat. Keadaan ini diikuti oleh kejadian tophi dan kecacatan sendi yang kekal.

Gout tophacoeus kronik
Kejadian tophi boleh berlaku di cuping telinga, kulit, sendi-sendi mahupun tulang. Biasanya tophi tidak menyakitkan namun jika inflamasi berlaku pada sendi yang berdekatan keadaan sebaliknya berlaku.

Sinar-X sendi akan menunjukkan hakisan di kawasan berhampiran sendi. Tempoh berlakunya serangan gout pertama sehingga pemendapan tophi adalah lima hingga 40 tahun, berbeza daripada individu kepada individu.

Komplikasi buah pinggang hiperuresemia kronik
Terbahagi kepada batu karang asid urik dan urate nephropathi yang kronik.

Batu karang asid urik adalah komplikasi utama gout meliputi 20 peratus pesakit gout. Batu karang ini terdiri daripada 80 peratus asid urik dan selebihnya kalsium oksalat ataupun kalsium fosfat.

Terdapat tiga faktor bagi penghasilan batu karang asid urik iaitu: Pertambahan pengeluaran asid urik, pengurangan isi padu air kencing dan urin yang lebih asidik.

Urate nephropathi kronik pula melibatkan kerosakan buah pinggang yang melibatkan pemendapan asid urik di dalam bahagian medulari interstium buah pinggang ataupun bahagian tengah buah pinggang. Pemendapan ini mendatangkan inflamasi, fibrosis ginjal dan kerosakan kekal.

Bagaimanapun, kerosakan buah pinggang pesakit gout turut berkaitan dengan penyakit diabetis, darah tinggi, kegemukan dan aterosklerosis. Di dalam individu-individu sedemikian kerosakan buah pinggang disebabkan oleh pelbagai faktor.

Rawatan
Pengurangan risiko komorbid
Risiko komorbid bermaksud penyakit atau keadaan yang boleh memburukkan sesuatu penyakit. Bagi gout ia melibatkan penyakit darah tinggi, diabetes, kegemukan, diet, aterosklerosis dan pengambilan alkohol.

Penambahan berat badan sebanyak 30 paun boleh meninggikan risiko gout sebanyak dua kali ganda. Indeks jisim tubuh (BMI) 25 ke atas juga berkaitan dengan perkara ini. Pengurangan berat badan mengurangkan risiko ini.

Di dalam badan manusia purin ditukar kepada asid urik. Bahan-bahan ini ada di dalam makanan kekacang, organ-organ dalaman, daging merah dan ikan. Jika pengambilan purin dikurangkan, rembesan asid urik melalui air kencing akan dikurangkan sebanyak 200mg ke 400mg/sehari. Namun, ini akan menyebabkan makanan tersebut menjadi sukar dimakan. Oleh itu, aspek ini agak sukar dilaksanakan.

Justeru, seseorang pesakit gout perlu mengurangkan daging merah dan ikan serta menambah bahan-bahan tenusu yang kurang lemak yang terbukti merendahkan tahap asid urik di dalam badan.

Pengambilan alkohol juga merupakan risiko kepada gout. Meminum dua atau lebih bir akan menambahkan risiko 2.5 untuk mendapat serangan gout.

Bagi pesakit darah tinggi, penggunaan diuretik meninggikan tahap asid urik di dalam badan. Ubat losartan pula menurunkan tahap asid urik kerana ia menambahkan rembesan asid urik di dalam air kencing.

Namun ini tidak bermaksud ubat diuretik tidak sesuai sebagai ubat darah tinggi kerana ia murah dan terbukti baik untuk sistem kardiovaskular. Oleh itu, rawatan seseorang pesakit gout adalah berlainan daripada individu kepada individu yang lain.

Penggunaan ubat perendah tahap asid urik
Prinsip terapi termasuk menambahkan rembesan asid urik di dalam air kencing (agen urikosurik) dan mengurangkan pembentukan asid urik (inhibitor xanthin oksidase). Ubat-ubat ini akan mengurangkan tahap asid urik dan seterusnya mengelakkan kerosakan sendi dan tulang.

Bagaimanapun, bukan semua orang yang mempunyai tahap asid urik tinggi perlu diubati. Indikasi-indikasinya adalah: serangan gout akut sekurang-kurangnya tiga kali setahun, pemeriksaan klinikal dan bukti sinar–x kerosakan yang disebabkan oleh gout, pemendapan tophi, kerosakan buah pinggang gout dan batu karang asid urik.

Tahap asid urik yang dikehendaki adalah 5 hingga 6mg/dL (297 hingga 357mol/L). Ubat-ubat perendah asid urik hanya boleh dimulakan dua minggu setelah kesakitan hilang. Akan tetapi jika seseorang pesakit itu mengalami serangan semula semasa memakan ubat-ubat ini, beliau tidak sepatutnya berhenti memakan ubat.

Ubat-ubat yang mengurangkan kekerapan serangan
Ubat colchicine bertindak dengan mengurangkan aspek inflamasi synovium sendi. Dos permulaan biasanya dua kali sehari tetapi bagi serangan yang akut dos ini biasanya dikerapkan. Malangnya, ia boleh menimbulkan cirit-birit dan muntah-muntah.

Jika seseorang itu tidak tahan dengan colchicine, maka ubat-ubat penahan sakit (NSAIDS) boleh digunakan. Akan tetapi, ubat-ubat ini boleh menimbulkan gastritis dan ulser serta masalah ginjal. Oleh itu, penggunaannya terhad.

Ubat-ubatan baru
Ubat-ubat yang baru adalah ubat yang dinamakan febuxostat dan uricase (masih dalam penyelidikan).

Terapi pesakit buah pinggang
Rawatan di dalam aspek ini agak sukar kerana agen urikosurik tidak berkesan dan allopurinol perlu dikurangkan dari segi dosnya. Penggunaan colchicine juga sukar kerana ia mendatangkan kesan-kesan sampingan serius.

Peranan pembedahan
Pembedahan bertujuan membetulkan sendi dan mengeluarkan tophi yang menyebabkan kesakitan. Namun, sebelum pembedahan boleh dijalankan, tahap asid urik mesti dikurangkan.Rawatan gout sepatutnya berpanjangan dan tidak hanya pada ketika sakit.

Sumber:KKM-Hospital Bentong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan