Jumaat, 5 November 2010

Cardia Bioplastics Ltd - Mahu lancar 2 produk

Syarikat teknologi pembungkusan berpangkalan di Australia, Cardia Bioplastics Ltd, merancang melancarkan dua produk di Malaysia awal tahun depan, kata Pengarah Urusan, Dr. Frank Glatz.



Beliau berkata, kedua-dua produk iaitu produk biohibrid dan "compostable" yang diperakui, pada masa ini sedang dinilai oleh peruncit, pemilik jenama, makanan ringan dan syarikat pelancongan serta syarikat-syarikat berminat yang lain di Malaysia.



"Mereka kesemua amat berminat terhadap produk-produk ini," kata beliau di sini.



Katanya, Malaysia merupakan pasaran penting untuk syarikat yang menjadi pemaju, pengeluar dan pemasaran resin mapan serta produk siap yang dihasilkan daripada sumber boleh diperbaharui untuk industri produk plastik dan pembungkusan global.



Glatz berkata, Malaysia pada masa ini mempunyai ratusan buah syarikat pengubahan plastik yang membuat filem, botol dan lain-lain dari plastik dan memasarkannya di dalam dan luar negara.



"Habnya strategik untuk pembuatan plastik dan itulah sebabnya kami berada di sini kerana peluangnya yang signifikan bukan hanya untuk syarikat, tetapi juga untuk pengubah plastik di keseluruhan rantaian bekalan," kata Glatz.



Ditanya mengenai kilang yang dicadangkan untuk dibina di Taman Plastik Kertih, Terengganu, beliau berkata, mereka masih lagi meninjau rakan niaga yang sesuai untuk bangunan itu.



"Berapa banyak yang perlu dilaburkan dalam kilang baru itu bergantung kepada rakan yang dipilih," kata beliau.



Ia bergantung kepada kapasiti yang mereka mahu keluarkan, tambah beliau.



Syarikat ialah pengeluar beg plastik boleh urai pertama dunia yang dihasilkan daripada adunan pengeluaran karbon dioksida dan kanji berasaskan kepada sumber yang boleh diperbaharui. - Bernama



Bio-Xcell sasar jadi pusat terulung 2015

Taman ekosistem bioteknologi Bio-Xcell di Nusajaya disasar menjadi pusat pembangunan dan perdagangan industri bioteknologi terulung di Asia dalam tempoh lima tahun lagi.



Malaysia adalah negara tunggal di rantau ini yang menyediakan kemudahan infrastruktur serba moden, khas untuk pembangunan bioteknologi bertaraf antarabangsa.



Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Bio-Excell Sdn. Bhd., Raja Ridwa Aziz, dasar bioteknologi negara kini memasuki fasa kedua dan dijangka memasuki fasa ketiga menjelang 2020.



Beliau berkata, fasa ketiga dijangka menekankan aspek penjenamaan dan mengkomersialkan industri bioteknologi negara ke peringkat antarabangsa.



"Berdasarkan perkembangan semasa, kami yakin mampu mencapai tahap antarabangsa lebih awal berbanding sasaran kerana tiada saingan dari negara lain di rantau ini.



"Tahun 2015 dijangkakan Bio-Xcell sudah mampu menerajui industri bioteknologi di Asia," kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.



Raja Ridwa berkata, Bio-Xcell kini menerima pelaburan asing berjumlah lebih RM750 juta dan angka itu semakin menghampiri sasaran RM1 bilion sebelum akhir tahun ini.



Beliau berkata, ketika ini, tiga syarikat bioteknologi bertaraf multinasional telah mengesahkan untuk membangunkan infrastruktur mereka di Bio-Xcell.



"Syarikat tersebut ialah Bio Corn dari India, Metabolic Explorer (Metex) dari Perancis dan terbaharu GlycosBio dari Amerika Syarikat.



"Kami menyasarkan akan membawa dua buah syarikat ternama lagi untuk memantapkan Bio-Xcell sebelum akhir tahun ini," jelasnya.



Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif GlycosBio, Richard C. Cilento Jr. berkata, Malaysia merupakan pusat pembangunan bioteknologi paling strategik di rantau ini disokong oleh infrastruktur, insentif dan pelbagai sumber yang mudah didapati.



Cilento Jr. berkata, pihaknya akan membangunkan pusat memproses ethanol hibrid bernilai AS$15 juta (RM46.4 juta) yang mampu menghasilkan 20,000 tan metrik bahan kimia tersebut setahun.



"Malaysia akan menjadi pusat pengedaran kami untuk pasaran China dan Singapura.



"Kami juga akan menghasilkan Isoprene iaitu bahan kimia untuk menghasilkan getah sintetik menjelang 2013," katanya.



Tambahnya lagi, Malaysia merupakan pengeluar sarung tangan getah terbesar dunia, oleh itu GlycosBio juga mempunyai matlamat untuk menghasilkan inovasi produk berkenaan pada masa depan di sini.




 
Oleh FAIRUS KASSIM

PELIHARALAH PERCAKAPAN

LIDAH adalah alat komunikasi penting dalam menjalin hubungan mesra antara masyarakat manusia di dunia. Ia juga untuk menyebar ilmu dan banyak lagi manfaat lain. Sebaliknya, lidah boleh jadi bahaya, kerana boleh digunakan untuk memecah belahkan masyarakat, memfitnah, mencaci, mengumpat dan sebagainya.



Justeru, Islam memberi perhatian serius terhadap penjagaan lidah. Peri pentingnya penjagaan lidah itu sehingga Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Siapa diam dia berjaya”(Hadis riwayat al-Tirmizi)



Pada waktu lain Baginda SAW memberi jaminan kepada orang yang sanggup menjaga lidahnya. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang boleh memberi jaminan kepadaku apa yang ada antara misai dan janggutnya dan apa yang ada antara dua pahanya, aku jamin baginya syurga.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Al-Quran mengingatkan bahawa setiap ucapan yang diucapkan seseorang tidak akan terlepas daripada catatan malaikat-Nya.



Allah berfirman yang bermaksud: “Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (Surah Qaf, ayat 18)



Antara keburukan lidah ialah bercakap perkara yang tidak berfaedah, tidak baik, mengucapkan kata keji, mencaci, mencarut, menghina, membuka rahsia orang, mengumpat dan perbuatan negatif lain yang tidak sepatutnya.



Mereka yang mengetahui nilai masa serta umur tidak akan membiarkan diri menggunakan lidah untuk berkata perkara tidak mendatangkan faedah, kemarahan orang lain atau menyebabkan perbalahan sesama manusia.



Diriwayatkan bahawa Luqmanul Hakim pernah ditanya: “Apa rahsia kebijaksanaanmu? Jawabnya: Aku tidak bercakap perkara yang tidak memberi faedah kepadaku. Kata Luqman lagi: Diam itu bijaksana, tetapi sedikit pelakunya.”



Sewajarnya lidah digunakan untuk memberitahu atau mengajak orang lain kepada kebaikan dengan memberi nasihat serta menegur sahabat jika mereka melakukan perkara mungkar supaya segera kembali ke pangkal jalan.



Sebaliknya, mengeji, mencaci dan mencarut adalah perkara yang dilarang Islam dan mereka yang melakukan perkara itu dengan lidahnya wajib bertaubat serta memohon maaf kepada mereka yang disakitinya.



Selain itu, menghina orang lain termasuk keburukan lidah yang patut dijauhi, kerana ia boleh merosakkan hubungan mesra dan harmoni antara anggota masyarakat. Paling buruk tindakan lidah ini dalam konteks Islam ialah mengumpat.



Allah Taala mengumpamakan pengumpat itu sebagai pemakan daging saudaranya yang sudah mati.



Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah mengumpat satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu berasa jijik kepadanya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Hujurat, ayat 12)



Mengumpat ialah menyebut di belakang saudaramu sesuatu yang tidak disukainya, sama ada kekurangan itu pada fizikalnya, keturunannya, peri lakunya, pakaiannya atau sebagainya.



Berdasarkan pengertian ini, jika kita tidak menjaga betul-betul lidah, maka rata-rata kita tidak terlepas daripada dosa mengumpat. Pada hal dosa itu tidak akan diampun Allah jika tuannya tidak memaafkannya lebih dulu.



Umumnya masyarakat kita kurang memberi perhatian serius terhadap amalan mengumpat yang kesannya akan menyebabkan berlaku pergaduhan, saling tuduh menuduh dan memburukkan orang lain dengan perkara mengaibkan.



Namun, ulama menyenaraikan beberapa kelonggaran yang mengizinkan kita menyebut kekurangan orang lain di belakangnya iaitu tidak dikira dosa. Ia termasuk beberapa keadaan berikut:



Apabila seseorang itu dizalimi, maka dia dibolehkan menceritakan kezaliman ke atasnya kepada pihak yang bertanggungjawab;

Apabila hendak mendapat fatwa atau mengetahui hukum sesuatu;

Apabila ingin memberi peringatan kepada orang lain;

Apabila seseorang itu dikenali dengan gelaran itu secara menyeluruh; dan

Apabila ia terkenal dengan jahatnya.

 
 
Oleh Prof Madya Dr Abdul Rashid Ahmad

DOSA MENGUMPAT - Bertaubatlah Sebelum Terlambat!

MENGUMPAT ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.



Rasulullah menjelaskan mengenai mengumpat dalam sabdanya, bermaksud, " Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim).



Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia disamakan seperti memakan bangkai saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri. Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa.



Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua. Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.



Sabda Rasulullah s.a.w : "Wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum Muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaiban. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaiban, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud).



Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala. Sabda Rasulullah bermaksud : " Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.



Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhanku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab: "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui". Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis di akhirat nanti.



Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyak zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. Islam menganjurkan beberapa kaedah untuk menghindarkan diri kita daripada terjerumus ke dalam budaya hidup suka mengumpat ini. Antaranya ialah:



• Jika kita mengingati bahawa apabila kita mengumpat, kita akan diumpat balik, sudah tentu kita tidak akan mengumpat. Elakkan berbuat jahat kepada orang yang tidak berbuat jahat kepada kita.



• Manusia perlu memenuhi keperluan intelek seperti mencari ilmu, berfikir, memerhati, menanggapi dan membuat spekulasi. Maka, orang yang melakukan sebaliknya bererti tidak memenuhi keperluan intelek. Tidakkah bererti apabila kita mengumpat bermakna jiwa kita jahat? Luar nampak cantik, tetapi di dalam sudah busuk dan berulat.



• Ingat dosa. Larangan Islam terhadap perbuatan mengumpat sudah cukup untuk memotivasikan diri setiap individu. Tidak ada manusia normal sanggup memakan bangkai seseorang.