Isnin, 3 Januari 2011

Sham Pest Control

SHAMSUDIN bersama kakitangan di ibu pejabat Sham Pest Control di Batu Caves, Selangor.

SHAMSUDIN bersama kakitangan di ibu pejabat Sham Pest Control di Batu Caves, Selangor.
 
 
SEMUANYA bermula daripada nasihat seorang pelanggan ketika berkhidmat dengan sebuah syarikat perkhidmatan pembasmian serangga kira-kira 20 tahun lalu.



“Kenapa Sham tidak tubuhkan syarikat sendiri. Bukankah itu lebih baik dan menguntungkan daripada bekerja dengan orang lain?” kata pelanggan itu kepada Shamsudin Salleh ketika beliau menjalankan kerja pembasmian serangga di rumahnya. Pelanggan itu akan mengajukan saranan itu setiap kali Shamsudin, 42, atau lebih mesra dengan panggilan Sham melakukan kerja pembasmian serangga di rumahnya yang mana setiap kali memerlukan khidmat berkenaan, pelanggan berstatus jutawan itu hanya mahukan Sham melakukannya. Shamsudin berkata, selepas berkali-kali diajukan pertanyaan serupa, beliau menjelaskan kepada jutawan terbabit bahawa ketiadaan modal menjadi punca beliau tidak menubuhkan syarikat sendiri dan bekerja dengan orang lain.



“Jutawan itu berkata kepada saya, cuba Sham kumpul sikit-sikit duit gaji bulanan dan beli peralatan asas yang perlu saja terlebih dulu untuk memulakan perniagaan,” katanya menceritakan sejarah awal penubuhan Sham Pest Control Sdn Bhd.



Cadangan jutawan itu dipraktikkannya secara senyap-senyap dan akhirnya selepas kira-kira tujuh tahun bekerja ‘makan gaji’ beliau nekad menubuhkan syarikat sendiri.



Bermodalkan RM6,000 hasil tabungan secara berdikit, Shamsudin menubuhkan Sham Pest Control Services pada 1993 yang hanya menawarkan perkhidmatan pembasmian serangga secara kecil-kecilan serta beroperasi dengan menumpang pejabat rakannya di Bandar Sri Damansara, Kuala Lumpur.

Waktu itu, semua kerja daripada peringkat pemasaran hingga kepada kerja pembasmian serangga dilakukannya sendiri dengan bantuan seorang

kakitangan.



Selepas kira-kira empat bulan mengharungi detik sukar dan bergerak secara kecil-kecilan, akhirnya beliau berjaya memperoleh satu kontrak memuaskan yang menjadi antara titik tolak kejayaan syarikatnya.



Kontrak itu ialah projek pembasmian serangga untuk bangunan tambahan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Grik, Perak bernilai RM40,000.



“Dalam fikiran saya ketika itu hanya satu. Saya harus terima tawaran ini walaupun lokasinya jauh,” katanya yang berasal dari Baling, Kedah.



Bermula dengan projek MRSM Grik, itu beberapa projek lain mula menyusul hingga meyakinkan beliau untuk mengembangkan lagi syarikatnya dan ditukar menjadi Sham Pest Control Sdn Bhd pada 2004.



Bermula dengan hanya seorang pekerja serta menumpang di pejabat rakan

pada awal penubuhannya, Sham Pest Control kini boleh berbangga apabila sudah memiliki premis sendiri di Batu Caves, Selangor serta menggajikan 32 kakitangan.



Syarikat itu juga telah mengembangkan operasi ke seluruh Semenanjung Malaysia serta mempunyai dua pejabat cawangan iaitu, masing-masing di Kedah dan Melaka.



Dengan usia penubuhan dan pengalaman melebihi 15 tahun, Sham Pest Control mampu menawarkan khidmat lengkap pembasmian serangga untuk individu, syarikat korporat, badan berkanun dan organisasi kerajaan.



Syarikat itu telah dilantik sebagai kontraktor panel perkhidmatan pembasmian serangga perosak di beberapa syarikat dan organisasi kerajaan seperti Telekom Malaysia Bhd, Majlis Bandaraya Shah Alam, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Putra Malaysia.



Shamsudin berkata, setakat ini Sham Pest Control mempunyai kira-kira 150 kontrak berjadual dengan kontrak terbesar yang pernah diraih mencecah RM300,000.



Beliau berkata, antara resipi kejayaan syarikatnya ialah sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan yang mana selepas perkhidmatan diberikan, pihaknya akan menghubungi semula pelanggan untuk memastikan mereka berpuashati.



“Alhamdulillah, setakat ini boleh dikatakan semua pelanggan berpuashati selain kami juga turut memberi tempoh jaminan terhadap dengan perkhidmatan yang diberikan,” katanya.



Menurut Shamsudin, walaupun Sham Pest Control kini boleh dianggap antara syarikat Bumiputera yang berjaya dalam perniagaan pembasmian serangga, pihaknya sentiasa berusaha untuk meningkatkan lagi mutu perkhidmatan kerana persaingan yang semakin sengit dalam perniagaan itu.



Beliau berkata, syarikat itu dalam proses memohon pensijilan ISO 9001 bagi meningkatkan lagi mutu perkhidmatan dan operasi selain mahu mengembangkan pasaran ke Sabah dan Sarawak.



“Kami ada menerima pertanyaan dari beberapa pihak di Sabah dan Sarawak dan mungkin dalam tempoh dua atau tiga tahun kami akan membuka cawangan di sana.



“Cita-cita saya ialah untuk menjadikan Sham Pest Control pusat sehenti perkhidmatan pembasmian serangga termasuk menjadi pembekal bagi peralatan dan racun serangga,” katanya yang turut bercadang menceburi bidang penyenggaraan bangunan bagi memperluaskan lagi aktiviti perniagaan syarikatnya.



INFO:

Sham Pest Control Sdn Bhd





Bermula dengan pendaftaran Syarikat Sham Pest Control Services pada 1993

yang hanya memberi perkhidmatan secara kecil-kecilan, Sham Pest Control

kemudian beroperasi sebagai syarikat Sdn Bhd pada 2004.





Bermula dengan modal yang kecil dan dua kakitangan, syarikat itu kini

mempunyai bilangan kakitangan seramai kira-kira 30 orang serta pengalaman

lebih 14 tahun dalam perkhidmatan pembasmian serangga perosak.





Sham Pest Control kini memberi perkhidmatan ke seluruh Semenanjung Malaysia

serta memiliki dua pejabat cawangan, masing-masing di Kedah dan Melaka.





Syarikat itu yang beribu pejabat di Pusat Niaga batu Caves, Selangor

menawarkan perkhidmatan kepada individu perseorangan, syarikat korporat,

badan berkanun dan organisasi kerajaan.





ShamPest Control juga telah dilantik sebagai kontraktor panel perkhidmatan

pembasmian serangga perosak di beberapa syarikat dan organisasi kerajaan

seperti Telekom Malaysia Bhd, Majlis Bandaraya Shah Alam, Perbadanan Kemajuan

Negeri Selangor, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Putra

Malaysia.



PROFIL



Nama: Shamsudin Salleh

Jawatan: Pengarah Urusan Sham Pest Control Sdn Bhd

Umur/tarikh lahir: 42 (17 Disember 1968)

Isteri: Siti Raihanah Zainal


Sumber :BH

Standard & Poor’s positif operasi perladangan, makanan mampu perkukuh keluaran syarikat

STANDARD & Poor’s mengekalkan saranannya supaya pelabur terus membeli saham Kulim (Malaysia) Bhd dengan meninggikan harga sasaran 12 bulan kepada RM14 seunit daripada RM9.50 sebelum ini. Peningkatan harga sasaran 12 bulan itu susulan peningkatan unjuran pendapatannya dan penyelarasan parameter penilaian. S&P positif akan tinjauan segmen perladangan Kulim di Papua New Guinea dan Kepulauan Solomon, yang muncul penyumbang kukuh pendapatan kumpulan perladangan itu.



New Britain Palm Oil Ltd sedang melaksanakan perubahan operasi di ladang Kula Palm Oil untuk meningkatkan tuaian secara berperingkat untuk tempoh 24 bulan akan datang.



Pemulihan perladangan yang kurang produktif bukan baru buat New Britain Palm Oil. Ladangnya seluas 6,361 hektar di Kepulauan Solomon sebelum ini adalah ladang sawit yang terbiar.



Sejak New Britain Palm Oil mengambilalih ladang itu pada 2005, produktivitinya semakin mengukuh dengan tuaian sawit mencatatkan peningkatan sekali ganda menghampiri 21 tan sehektar, berbanding 10.5 tan sehektar pada 2006.

S&P menaikkan nisbah harga berbanding pendapatan (PER) bagi segmen perladangan Kulim kepada 12 kali daripada 11 kali sebelum ini sejajar penilaian tinggi bagi New Britain Palm Oil.



Firma penyelidikan saham itu juga menaikkan PER bagi operasi makanan dan restoran kepada 10 kali daripada lapan kali.



Spekulasi berhubung rancangan Johor Corp Bhd melupuskan kepentingannya dalam QSR Brands Bhd dan KFC Holdings (M) Bhd terjawab 27 Disember lalu apabila syarikat milik kerajaan Johor itu mengeluarkan kenyataan tidak akan menjual kedua-dua aset berharga itu.



Ia berkata, adalah tidak masuk akal bagi JCorp menjual perniagaan terasnya yang menguntungkan.



Kepentingan JCorp dalam QSR dan KFC dikuasai menerusi Kulim, yang adalah anak syarikat 53 peratus miliknya.



Kulim menguasai 57.5 peratus kepentingan dalam QSR. QSR pula menguasai 50.6 peratus kepentingan dalam KFC.



Adalah dianggarkan sejak mengambilalih QSR dan KFC pada 2006, kumpulan itu menyaksikan pendapatan dan keuntungan pracukai berkembang masing-masing pada kadar 13.8 peratus dan 3.7 peratus setahun.



Ia menyumbang 47.5 peratus pendapatan dan 44.1 peratus untung pracukai Kulim dalam tahun kewangan berakhir 2009.



Isu berkaitan cadangan penjualan dua aset itu muncul susulan spekulasi bahawa JCorp berhadapan obligasi hutang ditanggung yang besar.



Setakat 31 Disember 2009, beban hutang JCorp berada pada paras melebihi RM6 bilion, yang mana RM3.6 bilion daripadanya perlu diselesaikan sebelum Julai 2012.



Dalam perkembangan yang sama, JCorp menegaskan hutangnya terurus dan mendedahkan sudah melantik CIMB Bank Bhd dan Malayan Banking Bhd sebagai penasihat kewangan dalam program pengstrukturan semula hutangnya.



Model gantian Perdana guna platform Nissan Fuga


PROTON Holdings Bhd akan melancarkan model gantian Proton Perdana, sama ada pada Mac atau April ini yang akan menggunakan platform Nissan Fuga dengan kapasiti enjin 2.5 liter. Sumber industri berkata, bagaimanapun buat permulaan model yang akan diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun itu hanya dipasarkan khusus untuk kegunaan kereta rasmi pegawai tinggi kerajaan. “Sebagai permulaan, sebanyak 150 unit akan diimport dari Jepun dan ia dibawa masuk khusus untuk kereta rasmi pegawai tinggi kerajaan, tetapi jika mendapat maklum balas memberangsangkan daripada pasaran, PROTON akan menimbangkan untuk memasarkannya secara komersial,” katanya pada Berita Harian di Kuala Lumpur, baru-baru ini.



Fuga adalah kereta mewah Nissan yang menggunakan platform Nissan FM. Ia mula diperkenalkan di Jepun pada Oktober 2004.



Nissan Skyline, kereta sport mewah Nissan yang menjadi ‘kegilaan’ generasi muda Jepun turut menggunakan platform Nissan FM.



Fuga bersaing dalam pasaran kereta mewah eksekutif seperti Toyota Crown, Honda Legend, Mercedes-Benz E-class, Audi A6, BMW 5 series dan Jaguar XF.

Ia adalah kereta pertama dunia yang memperkenalkan teknologi sistem kawalan pedal bijak yang membantu pemandunya mengawal jarak selamat dengan kenderaan lain ketika pemanduan sama ada di kawasan bandar serta di lebuh raya.



Sumber itu berkata, penggunaan enjin lebih berkuasa untuk model gantian Perdana itu bertujuan menaik taraf kereta versi eksekutif dan premium PROTON ke tahap baru dan berupaya bersaing dengan model seperti Toyota Camry, Honda Accord, Hyundai Sonata atau Kia Optima di pasaran tempatan.



Katanya, selain untuk bersaing dalam kelasnya, penggunaan enjin yang lebih berkuasa itu juga bertujuan membezakan penggunaan enjin Proton Perdana dengan Proton Inspira yang turut menggunakan enjin 2.0 liter.



Sumber itu berkata, penggunaan Nissan Fuga itu menandakan permulaan kerjasama antara PROTON dengan Nissan Motor Company Ltd, iaitu firma automotif yang berpangkalan di Nishi-ku, Yokohama, Jepun.



“Ia (kerjasama dengan Nissan) susulan pengambilalihan kepentingan dalam Renault F1 Team yang dibuat PROTON menerusi anak syarikatnya, Group Lotus plc daripada Nissan yang dimuktamadkan awal Disember lalu.



“Menerusi pengambilalihan itu, selain membuka laluan buat PROTON terbabit dalam perlumbaan Formula Satu, ia turut membantu mengetengahkan beberapa program kerjasama baru lain antara PROTON dan Nissan, dan model penggantian Perdana adalah permulaan kerjasama antara kedua-dua pengeluar kereta berkenaan,” katanya.



Katanya, permulaan itu juga dijangka menjurus kepada kerjasama lebih serius di mana Nissan akan menggunakan kemudahan pengeluaran Proton di Tanjong Malim untuk mengeluarkan beberapa versi model lain tidak lama lagi, sekali gus membantu Proton memaksimumkan kapasiti pengeluaran kilang berkenaan.

 
Sumber : BH

Keupayaan Jelas Ulung dipersoal

Jelas Ulung, yang baru mengemukakan tawaran RM5.20 sesaham untuk mengambilalih PLUS Expressways Bhd (PLUS) , mungkin terpaksa melanjutkan tempoh konsesi sehingga 20 tahun selepas 2038, tanpa sebarang kenaikan tol dan insentif cukai, jelas Nicole Goh, penganalisis di UBS Investment Research.



Nicole membuat unjuran tersebut berdasarkan andaian bahawa tiada modal teroka selepas tahun 2020 dan kos modal purata berwajaran (WACC) pada enam peratus yang juga merupakan kos hutang.



Berdasarkan tawaran Jelas Ulung, Nicole berkata, pelabur perlu melepaskan pegangan saham mereka pada harga RM4.60 seunit (tawaran UEM-KWSP adalah pada RM4.60 seunit), mengambilkira ketidaktentuan keputusan yang bakal dibuat kerajaan mengenai tawaran mereka.



Namun, kemampuan kewangan Jelas Ulung diragui jika tawarannya dinilai dari sudut pandang yang adil. Jelas Ulung bercadang menerbitkan bon bernilai RM22 bilion, tambahan kepada jumlah RM11 bilion yang perlu untuk membiaya transaksi berkenaan.



Dengan mengambil andaian kadar faedah sebanyak tujuh peratus setahun terhadap RM22 bilion tersebut, jumlah ini akan menyamai RM1.5 bilion setahun atau RM43.1 bilion hingga tahun 2038.



Jelas Ulung juga mencadangkan supaya kadar tol tidak dinaikkan. Untung bersih PLUS pada 2009 adalah sebanyak RM1.2 bilion. Tanpa sebarang kenaikan kadar tol, ia bermakna keuntungan bersih akan susut kepada RM1.1 bilion, jika kadar pertumbuhan keuntungan syarikat diunjurkan pada 4 peratus hingga 5 peratus setahun.



Walaupun Jelas Ulung mengunjurkan keuntungan bersih terkumpul menjelang 2038 pada RM66 bilion akan menyerap kos caj faedah sebanyak RM43.1 bilion tersebut, persoalan lain yang timbul pula adalah bagaimana ia akan menyelesaikan hutang RM33 bilion untuk mengambilalih PLUS?



Penganalisis itu menambah, dengan faedah sebanyak RM2.3 bilion setahun, perolehan sebelum faedah dan cukai (EBIT) harus mencecah sekurang-kurangnya RM4.6 bilion untuk mengekalkan jumlah aliran tunai bagi memenuhi komitmen kewangan syarikat.



Seorang penganalisis yang maklum dengan tawaran tersebut berkata, Jelas Ulung dan Bank of China berdepan kos yang tinggi dalam menstruktur bon sedia-ada PLUS.



"Untuk membiaya semula bon (sukuk) tersebut, mereka perlu membayar pampasan kepada pemegang bon bagi mengelakkan kerugian," menurut sumber itu.



Beliau menambah pengambilan alih PLUS akan menjadi lebih mudah jika ia dibuat oleh agensi seperti KWSP yang berkemampuan untuk mengambilkira kepentingan jangka panjang PLUS. "Bank of China, dalam pada itu, mungkin tidak mampu untuk memperuntukkan dana tambahan untuk PLUS memandangkan PLUS hanya akan menyalurkan aliran tunai tetap (tanpa sebarang kenaikan tol),"



"Inilah yang menjadi tanda tanya mengapa Jelas Ulung bersungguh-sungguh menawarkan RM5.20 sesaham untuk mengambilalih aset PLUS pada harga RM26 bilion," katanya.



Kasturi teraju fabrikasi berat

Kasturi Marine Heavy Engineering Sdn. Bhd. bakal menjadi peneraju serantau dalam kerja-kerja fabrikasi berat memandangkan industri minyak dan gas yang semakin melambung sekarang.



Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, George Norman berkata, Kasturi ditubuhkan untuk melaksanakan pembangunan limbungan utama yang boleh menempatkan projek-projek besar dalam pembuatan modul dan pelantar luar pantai serta limbungan pembinaan kapal untuk mempermudah pelanggan-pelanggan sekitar rantau Asia dan Asia Pasifik.



"Limbungan fabrikasi itu akan dapat menghasilkan kapal pengeluaran terapung, kapal penyimpanan dan pemunggahan (FPSO), kapal pemunggahan simpanan terapung (FSO) dan kapal pengangkut gas asli cecair terapung (FLNG) serta unit-unit penggerudian, pengeluaran, penyimpanan dan pemunggahan terapung (FDPSO).



"Perbincangan telah dimulakan dengan beberapa syarikat gergasi minyak bagi tujuan ini," katanya kepada Bernama di sini.



Beliau berkata, limbungan yang dicadangkan itu boleh menampung kira-kira 30,000 hingga 40,000 tan metrik kerja-kerja fabrikasi keluli dan memiliki kEupayaan prasarana seperti kedalaman alir bebas lebih daripada 35 meter bagi kegiatan pemunggahan termasuk kegiatan berlabuh kering (dry docking).



Ia berbangga dengan keluasan terbina berjumlah 500 ekar menghadap ke laut dan boleh dilalui oleh kapal-kapal samudera, bot tunda dan baj pengangkutan.



Norman berkata, Kasturi telah mengenal pasti satu rakan kongsi asing yang sanggup melabur dalam projek itu dengan perbelanjaan modal AS$500 juta manakala kegiatan kejuruteraan dan pembinaan luar pantai akan diselaraskan oleh sebuah syarikat yang mempunyai kepakaran teknikal, serta berpengalaman dalam pembuatan modul dan pembinaan kapal.



"Beberapa syarikat gergasi minyak mahu bekerja dengan kami kerana limbungan mereka penuh dengan banyak projek. Jumlah ekuiti akan ditentukan melalui pengagihan kewangan syarikat-syarikat terpilih," katanya. - Bernama



Passat ganti Proton Perdana?


Mungkinkah model terbaharu kereta Passat keluaran Volkswagen AG (VW), syarikat gergasi Jerman, bakal menjadi kereta rasmi kerajaan Malaysia bagi menggantikan Proton Perdana V6 Eksekutif yang kini dimamah usia?



Menurut sumber, DRB-HICOM Bhd. (DRB-HICOM) dikatakan akan mengemukakan cadangan itu kepada kerajaan tidak lama lagi.



Kereta Passat merupakan antara model kereta yang bakal dipasarkan oleh syarikat konglomerat tempatan selepas kejayaannya memeterai kerjasama strategik dengan VW baru-baru ini.



Sumber itu berkata, kereta Passat yang bakal ditawarkan untuk kegunaan kerajaan, adalah kereta berenjin 1.8 Turbo tetapi mempunyai kuasa menyamai 2.3cc atau 2.4cc. Ia dikatakan berharga sekitar lebih RM100,000 sebuah.



Difahamkan kereta Proton Perdana tersebut sebelum ini berharga RM130,000.



Sekiranya cadangan itu diterima, kereta buatan Jerman yang akan dipasang di Malaysia itu, akan menggantikan kereta buatan nasional berjumlah beberapa ribu buah di negara ini secara berperingkat-peringkat.



Passat dikatakan berjaya menarik minat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada segi rupa bentuk dan kemasannya ketika menyaksikannya pada majlis pemeteraian kerjasama antara DRB-HICOM dengan VW di Kuala Lumpur, baru-baru ini.



Para pegawai DRB-HICOM gagal dihubungi Utusan Malaysia untuk mendapatkan ulasan.



Cadangan DRB-Hicom dijangka memberikan saingan yang besar kepada Proton Holdings Bhd. (Proton) yang masih lagi mencari kerjasama untuk membangunkan model baharu menggantikan Proton Perdana sedia ada.



Proton sebelum ini turut dilaporkan bakal membangunkan kereta mewah teknologi hibrid Nissan iaitu Nissan Fuga Hibrid untuk menggantikan Proton Perdana.