Sabtu, 8 Januari 2011

Kesan Peningkatan Ringgit

Apakah kesan peningkatan kadar tukaran ringgit berbanding dengan USD dan juga matawang asing?



Peningkatan tersebut disebabkan oleh beberapa perkara iaitu kenaikan kadar faedah. Peningkatan kadar faedah menyebabkan pelabur asing memasuki pasaran Malaysia dengan menyimpan di dalam akaun simpanan tetap, membeli bon dan memasuki pasaran saham.



Kemasukan ini disebabkan oleh kebanyakkan negara di dunia masih mengekalkan kadar faedah yang terlalu rendah. Oleh itu, para pelabur asing mencari negara2 yang menunjukkan kadar pemulihan ekonomi dan juga peningkatan kadar faedah.



Bila mereka memasuki pasaran Malaysia, mereka mesti menukar wang mereka ke dalam bentuk ringgit. Ini menyebabkan kadar tukaran ringgit meningkat.


Kenaikan kadar tukaran ringgit akan memberikan kesan kepada pelbagai sektor di dalam sesebuah negara. Untuk syarikat yang terlibat dalam import barangan. Kenaikan kadar tukaran wang akan memberi kesan positif kepada pendapatan dan keuntungan syarikat.



Manakala syarikat pengeskport akan mengalami kesan negatif dimana barang terpaksa dijual pada harga yang lebih tinggi. Jika pembeli mempunyai alternatif, ini akan memberi kesan buruk kepada pendapatan dan keuntungan.



Kesan positif dan negatif kepada syarikat akan mempengaruhi saham syarikat2 terbabit. Oleh itu, para pelabur mesti sedar di dalam syarikat mana mereka melaburkan wang tersebut.



Walaupun begitu, ini hanyalah salah satu faktor daripada puluhan faktor yang menyebabkan harga2 saham jatuh dan naik setiap hari.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan