Sabtu, 8 Januari 2011

Kesan kenaikan BLR ke atas pinjaman

Base Lending Rate (BLR) ataupun nama lain ialah kadar pinjaman asas. Kadar ini adalah petunjuk kepada bank dalam menentukan kadar faedah yang akan dikenakan ke atas para peminjam.



Bank Negara telah menaikkan kadar Overnight Policy Rate (OPR) daripada 2% kepada 2.25%. sekaligus meningkatkan kadar pinjaman asas (BLR) daripada 5.55% kepada 5.8%.



Bank Negara juga memberi isyarat bahawa kadar OPR akan terus dinaikkan pada kadar tertentu untuk mengekang kenaikan inflasi. Inflasi pada bulan Februari telah meningkat melebihi jangkaan semasa oleh penganalisa ekonomi.



Kesan ke atas peminjam



Ada 3 situasi atau perjanjian di antara peminjam dan bank



Situasi pertama ialah kenaikan dan penurunan kadar pinjaman asas menyebabkan pertambahan pembayaran oleh peminjam kepada bank setiap bulan. Ini bermakna, jika peminjam membayar RM1,000 setiap bulan pada kadar pinjaman asas ialah 5.55%, bila kadar BLR meningkat maka kadar bayaran bulanan akan meningkat contohnya kepada RM1,100 sebulan.



Manakala situasi kedua, bayaran bulanan peminjam tidak meningkat walaupun berlaku kenaikan kadar pinjaman asas. Ini kerana semasa ada klausa yang menyatakan begitu. Memanglah peminjam membayar pada kadar yang sama ketika peningkatan kadar pinjaman asas tetapi perlu di ingat, pihak bank tetap akan menuntut bayaran faedah tersebut.



Tuntutan tersebut di mana jika tempoh pinjaman ialah 300 bulan dengan kadar pinjaman asas 5.55% tetapi jika kadar tersebut meningkat kepada 5.8%. Jika peminjam terus membayar kadar yang sama, maka tempoh pinjaman peminjam akan melebihi 300 bulan. Maknanya, pinjaman tidak dapat dijelaskan dalam tempoh yang telah dipersetujui.



Situasi lain ialah membenarkan peminjam membuat bayaran pada akhir tempoh pinjaman yang mana peminjam boleh membayar ansuran bulanan yang sedikit setiap bulan. Oleh itu, kenaikan kadar pinjaman asas tidak memberikan kesan yang banyak kepada peminjam.



Oleh itu, peminjam yang mana kadar ansuran tetap bila kadar pinjaman asas di naikkan di nasihatkan untuk membuat bayaran lebih setiap bulan supaya tempoh pinjaman kekal seperti sediakala.



Apapun, para peminjam wajar mendapatkan nasihat daripada pihak bank tentang terma dan syarat perjanjian pinjaman.



Kebanyakkan kadar faedah ditentukan melalui kadar pinjaman asas ditolak beberapa peratus (contohnya BLR 5.8% minus 1.5%). Walaupun di tolak beberapa peratus, setiap kali berlaku kenaikan BLR maka ansuran bulanan juga akan meningkat.



1 ulasan:

  1. PENAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (DAFTAR SEKARANG)

    Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda di stres keuangan? Anda perlu Uang untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memiliki pendapatan rendah dan merasa sulit untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Jawabannya ada di sini, Theresa Walker Badan Kredit adalah jawabannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman pribadi, ekspansi bisnis.
    b) Business Start-up dan pendidikan.
    c) konsolidasi utang.
    d) pinjaman Keras Uang.

    Namun, metode kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang dibutuhkan dan juga durasi Anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Ini memberi Anda kesempatan nyata untuk mengumpulkan uang yang Anda butuhkan. Kandidat yang tertarik harus menghubungi kami melalui
    email; theresawalkerloanfirm@gmail.com
    Baris kantor; +447031903867

    BalasPadam