Khamis, 11 November 2010

Integrax buat tawaran mahu beli Taipan merit

Integrax Bhd. telah menawarkan untuk membeli 50 peratus campur satu saham Taipan Merit Sdn. Bhd. dalam Lumut Maritime Terminal Sdn Bhd (LMT), bersama-sama dengan notis untuk penyelesaian penamatan perjanjian pegangan saham oleh Taipan Merit.

Tawaran untuk memiliki saham Taipan Merit menyaksikan Integrax melaksanakan opsyennya di bawah perjanjian pemegang saham antara kedua-dua pihak yang membolehkan pemindahan saham, kata Integrax dalam satu kenyataan hari ini.

"Pada masa yang sama, Integrax tidak mengiktiraf notis Taipan Merit berhubung penamatan perjanjian," katanya.

Taipan Merit, anak syarikat milik penuh Perak Corp Bhd yang sebaliknya pula ialah 52.54 peratus dikuasai oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak, telah diberikan 30 hari untuk memindahkan kesemua sahamnya dalam LMT ke Integrax dan menunjukkan harga jualan saham.

Pengemukaan notis untuk penyelesaian itu menyebut tiga perkara, termasuk notis penamatan perjanjian pemegang saham, pelantikan semula Amin Halim Rasip sebagai Ketua Pegawai Eksekutif LMT walaupun terdapat bantahan oleh Integrax dan perebutan Taipan Merit ke atas pengurusan LMT.

Taipan Merit telah menamatkan perjanjian pemegang saham dengan Integrax pada akhir Oktober di mana Integrax telah didakwa melanggarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan