Jumaat, 22 Januari 2010

Kriteria Utama Saham Pelaburan

Ada empat kriteria utama yang perlu diambil kira dalam pemilihan saham pelaburan.

(a) Kriteria fundamental atau nilai intrinsik saham

Di sini sekurang-kurangnya tiga aspek perlu dikaji dan dipertimbangkan.

(i) Keberuntungan syarikat/pelaburan

Ini ditentukan oleh kadar dividen (dividen yield) dan kadar harga keberuntungan (price earing). Bagi dividen yield, lebih tinggi/hampir kadarnya berbanding dengan kadar bunga pinjaman, lebih baiklah saham pelaburan tersebut. Bagi price earning, lebih rendah kadar lebih baiklah saham tersebut. Di Malaysia, nisbah 20 masih dianggap normal untuk sesetengah indurtri.

(ii) Kebolehan kedudukan kewangan

Ini berkait dengan kadar gearing (leverage). Ini menunjukan nisbah pinjaman berkait dengan modal . Lebih rendah nisbah ini lebih kukuklah saham tersebut. Nisbah melebihi empat merupakan kedudukan yang agak penting bagi perniagaan biasa.

(iii) Aset sokongan bersih(net asset backing)

Ini ialah ukuran nilai intrinsik tulen sesebuah syarikat. Ia mengambil kira aset bersih (selepas menolak liabiliti) dan menanggapnya sebagai nilai perniagaan bersih. Apabila ini dibahagikan dengan bilangan saham dikeluarkan, ia menghasilkan nilai aset bersih per saham. Nilai ini adalah nilai yang paling konservertif saham-saham.

Semakin dekat harga pasaran saham berbanding dengan nilai aset sokongan bersih (net asset backing) , lebih murahlah harga saham.(ini merupakan bargin shares)

Faktor-faktor lain seperti kualiti pengurusan, perkembangan terbaru di dalam syarikat, prestasi masa lepas khususnya untuk lima tahun lepas dan kemungkinan akan berlakunya pengambil alihan (take over), pemilikan (acquisition) atau pengabungan (merger) perlu diambil kira juga dalam penilaian asas fundamental ini.

(iv) Petunjuk-petunjuk ekonomi

Ini ialah ukuran prestasi ekonomi semasa yang boleh digunakan untuk mengukur arah pasaran saham. Bila ekonomi berkembang pada kadar benar, ia pasti akan dibayangkan kemudiannya dalam perkembangan kadar keuntungan di sektor swasta. Ini akan dibayangkan akhirnya dalam bentuk kenaikan harga saham syarikat berkenaan.

Sebaliknya jika ekonomi berkembang pada kadar yang kecil, pasaran saham akan bertumpu pada faktor-faktor kelemahan ekonomi. Ini akan melemahkan sentimen di pasaran. Seterusnya , jika ekonomi mengecut pada kadar yang serius, pasaran saham akhirnya akan mula membayangkan prospek perniagaan yang baik pada masa hadapan. Inilah masa yang baik bagi membeli saham-saham yang murah untuk dipegang sebelum harga mula naik dan melambung.

(c) Petunjuk-petunjuk kewangan

Petunjuk-petunjuk kewangan biasanya dikawal dan dilaporkan oleh Bank Negara Malaysia. Ia berkait dengan kawalan permintaan dan penawaran mata wang dan kemudahan kredit di pasaran. Permintaan ke atas kemudahan kredit adalah petunjuk(signal) yang paling awal/terdahulu. Ramalan tentang kadar base lending yang ditentukan oleh Bank Negara Malaysia akan menentukan permintaan ke atas kemudahan kredit ini. Ini memungkinkan kenaikan harga-harga di pasaran saham disebabkan oleh kenaikan permintaan ke atas saham. Sebaliknya kadar base lending yang naik secara relatif akan menyebabkan turunnya arah harga-harga saham di pasaran saham.

Jadi, apabila Bank Negara Malaysia atau bank-bank utama di Malaysia mengumumkan penurunan kadar base lending atau kadar pinjamannya, ia menunjukan prospek yang baik. Inilah masa yang baik untuk membeli saham-saham sebelum harga mula naik.

Sebaliknya bila pasaran dalam keadaan bullish, biassanya wujud lebihan kredit di pasaran. Ini kan diikuti oleh penggumuman kenaikan kadar base lending oleh Bank Negara Malaysia dan bank-bank utama yang lain. Ini adalah proses mengetatkan kawalan kredit yang akan diikuti oleh pengecutan volum kredit. Ia akan menyebabkan tekanan jualan berlaku di pasaran sehingga jatuhnya harga saham. Jadi sebelum Bank Negara Malaysia kenaikan kadar base lending, apabila kita lihat kearah kadar faedah yang dijangkakan naik, kita bolehlah menjual saham pelaburan kita untuk meraih keuntungan.

(d) Petunjuk-petunjuk psikologi

Sebelum masuk kedalam pasaran saham, bakal pelabur perlulah mengkaji pasaran bagi menentukan sama ada pasaran pada masa tersebut adsalah dalam keadaan ‘kukuh’ atau ‘lemah’ . Ini boleh dilihat dari volum urus niaga dan arah harga-harga pasaran serta Indeks Komposit.

Kemudian, tentukan pula anggaran kuasa beli pelabur-pelabur di pasaran berasaskan pengalaman pada bulan-bulan atau pusingan yang lepas, lemudahan kredit dan volum wang dalam pasaran serta lain-lain petunjuk pelaburan.

Jika pasaran dalam keadaan lemah, tentukan sama ada ptekana jualan telah habis atau belum. Tekanan jualan biasanya diwujudkan oleh pelabur-pelabur kecil yang mudah penik. Ini boleh diperhatikan dari arah penurunan harga dan volum jualan di pasaran. Tentukan sama ada pasaran ini dipengaruhi oleh pelabur-pelabur kecil di pasaran. Ini boleh ditentukan daripada gelagat pasaran yang emosional dan tidak rasional. Faktor-faktor ini adalah seperti harapan yang melambung tentang kemungkinan harga naik berbanding dengan nilai berpadanan dengan saham-saham.

Sebaliknya, harga mungkin turun jauh lebih rendah daripada nilai-nilai saham setara saham-saham ini. Ini juga membayangkan emosi pasaran yang tidak rasional.

Aspek-aspek di atas ini memerlukan seseorang pelabur mengetahui dan menguasai maklumat-maklumat tentang saham dan pasaran saham secara dekat dan lengkap. Ia bukan sahaja terhad kepada maklumat-maklumat kewangan tetapi juga maklumat-maklumat ekonomi, industri, pasaran dan yang pentingnya psikologi pelabur-pelabur. Bakal pelabur perlulah pergi ke pasaran untuk mengukur sentimen pelabur-pelabur kecil ini di firma-firma broker dan di firma-firma pelaburan saham bagi menentukan sentimen pasaran ini sebelum membuat keputusan membeli saham.

8 ulasan:

  1. Xavi Gerad Jude Am. Aiicco Insurans plc wakil. Kami menawarkan pinjaman kepada kadar bayaran balik 3%. Ini (CEO) hubungi kami jika anda berminat alamat e-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Aiicco insurans plc mengambil hanya dibenarkan mendaftar lebih umur 20.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Tiada pinjaman sehingga untuk Tahun EUR 5000 8000.000.00.
    Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Jude GERAD bugün.SR Kami Pelaburan plc: Jawapan hendaklah dihantar Namakan. E-mail: xavigeradloanfirm@yahoo.com

    BalasPadam
  2. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan, BRENDA HARAPAN pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan Dari
    $ 20.000 untuk $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
    Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (brendahope816@gmail.com)

    BalasPadam
  3. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    BalasPadam
  4. Bismillah
    Nama saya Ramuna Mohammad, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi keterangan mengenai bagaimana Allah telah membantu saya dalam hidup saya, saya seorang wanita miskin, saya telah mengalami hutang, kehidupan menjadi tidak tertanggung bagi saya kerana saya cuba mendapatkan pinjaman daripada firma yang berlainan dan bank dan mereka semua gagal saya, saya mendapat scammed dan ditolak, saya alomost menyerah dalam hidup, sehingga saya dapat melihat kesaksian Puan Afizah Abdulwakil, kesaksian bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman (James Althouse Firm Finance) Puan Afizah memberi keterangan bahawa dia mendapat pinjaman daripada James Althouse Finance Firm, saya memikirkannya sejak sekian lama kerana saya tahu ia adalah sukar untuk mencari pemberi pinjaman pinjaman legit dan saya takut telah ditipu sekali lagi, selepas banyak menghubungi saya Puan Afizah ( afizahabdulwakil@gmail.com) dan bertanya kepadanya apakah keterangan itu benar dan dia meyakinkan saya bahawa kesaksiannya tidak lain hanyalah kebenaran, saya harus menghubungi Encik James dan memohon pinjaman yang saya perlukan begitu banyak, saya tidak boleh percaya dia jadi saya bertanya bagaimana dia mendapat tahu tentang Encik James dan dia memberitahu saya melihat kesaksian salah seorang Puan Aiyah Tayfik yang juga mendapat pinjaman dari Encik James dia memberi saya e-melnya (aisyahtaufik23@gmaill.com) untuk menghubungi beliau jika saya mahu yang saya lakukan selepas membuat hubungan dengannya saya mendapati Encik James adalah benar dan dia seorang yang jujur ​​saya menghubungi Encik James dengan e-mel yang mereka berikan saya (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) dan saya memohon pinjaman MYR150,000 untuk memulakan perniagaan dan membayar hutang, selepas beberapa saat pinjaman saya telah diluluskan oleh Encik James dan saya mendapat perhatian dari MYR150,000 daripada James Althouse Finance Firma saya sangat gembira, dan saya berterima kasih kepada Allah SWT atas bimbingannya, saya ingin menggesa anda semua yang memerlukan pinjaman harus menghubungi En. James dengan e-mel ini: jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    di sini ialah e-mel saya: ramunamohammad23@gmail.com
    Mr.James adalah peminjam pinjaman sah.

    BalasPadam
  5. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. pemberi pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% dijamin dan pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif

    BalasPadam
  6. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa
    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    BalasPadam
  7. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats app +918256953815
    ushaservicesonline@gmail.com
    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918256953815

    BalasPadam
  8. Ini bertujuan untuk memberitahu anda bahawa kami menawarkan semua jenis Pinjaman (Perniagaan, Peribadi, Gabungan, Kereta, Pelaburan, dll) @ kadar tahunan 3%. Adakah anda memerlukan pinjaman dan ditolak oleh bank anda kerana kredit buruk? Adakah anda mempunyai bil yang belum dibayar atau berhutang? Kami cepat dan boleh dipercayai dan kejujuran adalah kata-kata pengawasan kami.

    ISI BORANG PERMOHONAN
    Nama Anda lengkap: Alamat: Jantina: Jumlah Diperlukan: Tempoh: Negara: Pekerjaan: Nombor telefon: Tujuan pinjaman:

    Salam,
    Bryan Stefan (CEO)
    E-mel Kami: bryanstefanloanfirm@gmail.com atau
    whatsapp: +919654763221
    Bryan Stefan (CEO)
    Syarikat Pelaburan Bryan

    BalasPadam