Isnin, 14 Mac 2011

Industri perbankan negara kekal kukuh - Kedudukan modal mantap, aset berkualiti

INDUSTRI perbankan negara kekal kukuh dan dijangka terus menjana keuntungan meskipun masih berlaku ketidaktentuan pasaran global berikutan kedudukan modal yang mantap serta kualiti aset kukuh. Pengerusi Public Bank Bhd, Tan Sri Dr Teh Hong Piaw, berkata bagaimanapun ia bergantung kepada strategi perniagaan institusi perbankan masing-masing khususnya ketika berdepan dengan persaingan yang semakin kompetitif dalam sektor berkenaan. Katanya, keputusan kewangan yang tertinggi dicatat kumpulan Public Bank pada tahun kewangan 2010 mengesahkan keberkesanan strategi perniagaannya dan yakin kumpulan berada di kedudukan baik untuk memenuhi sebarang cabaran mendatang dan akan terus berusaha bagi mengekalkan prestasi keuntungan kukuh tahun ini.



“Kumpulan Public Bank akan terus berusaha mencapai pertumbuhan kukuh dalam segmen pemberian pinjaman dan pengambilan deposit, mempercepat dan mempelbagaikan pertumbuhan hasil berasaskan yuran, serta meningkatkan lagi kecekapan kos dan pulangan ekuiti.



“Kumpulan juga akan terus mengimbangi potensi keperluan bagi modal ekuiti yang lebih tinggi untuk pertumbuhan perniagaan, selain memaksimumkan pulangan pemegang saham,” katanya menerusi satu siaran akhbar dikeluarkan pada Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Kumpulan itu di Kuala Lumpur, semalam.



Kumpulan Public Bank mencatat dua rekod baru dalam tahun kewangan 2010.

Ia mencatat keuntungan sebelum cukai tertinggi berjumlah RM4.09 bilion, iaitu peningkatan sebanyak 23 peratus berbanding RM3.32 bilion tahun sebelumnya.



Keuntungan bersihnya pula meningkat 21 peratus kepada RM3.05 bilion tahun lalu daripada RM2.52 bilion tahun sebelumnya, melepasi paras RM3 bilion buat pertama kalinya.



Prestasi keuntungan teguh itu disumbangkan oleh pertumbuhan kukuh dalam pendapatan faedah bersih, pertumbuhan kukuh pinjaman dan deposit pelanggan teras, serta pengukuhan dalam kualiti aset.



Hong Piaw berkata, perubahan yang pasti berlaku kepada kerangka kerja modal pengawal seliaan di bawah piawaian Basel 3 bermakna bank-bank secara amnya perlu mengekalkan tahap modal pemegang saham lebih tinggi untuk menyokong perniagaan masing-masing.



Beliau berkata, pihaknya yakin Kumpulan Public Bank dapat menghadapi cabaran berkenaan berdasarkan keupayaan penjanaan perolehan yang kukuh, profil kunci kira-kira teguh dan kualiti aset mantap.



“Jika tiada apa yang akan berlaku di luar jangkaan, Kumpulan Public Bank dijangka mengekalkan momentum perolehannya dan terus mencatat prestasi memuaskan pada 2011,” katanya.



Terdahulu pada sesi soal-jawab, Hong Piow berkata, Public Bank berhasrat mengurangkan nisbah pinjaman terjejasnya kepada bawah satu peratus pada masa depan, disokong dasar peminjaman berhemat dan asas pelanggan sihat.



Beliau berkata, nisbah pinjaman terjejas kumpulan ialah pada 1.1 peratus pada 2010, yang sememangnya rendah berbanding nisbah pinjaman terjejas kasar industri perbankan Malaysia sebanyak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan