Isnin, 22 Februari 2010

Great Eastern hampir miliki Tahan Insurance

Great Eastern Holdings Ltd. (Great Eastern) hampir pasti untuk memiliki perniagaan insurans am, Tahan Insurance Malaysia Bhd. (Tahan Insurance).

Menurut kenyataan dikeluarkan, Great Eastern telah meneruskan rundingan untuk memiliki segmen perniagaan tersebut.

''Syarat dan terma bagi pembelian tersebut perlu mendapat kelulusan pihak berwajib.

''Sekiranya pengambilan alihan tersebut dimuktamadkan ia tidak melibatkan transaksi besar di bawah peraturan penyenaraian Singapore Exchange Securities Trading Limited,'' katanya.

Pada bulan lalu, Tahan Insurance telah menawarkan untuk menjual perniagaan insurans amnya kepada pihak yang berminat.

Great Eastern telah menerima pelawaan tersebut.

Great Eastern dimiliki sepenuhnya oleh Great Eastern Holdings Ltd. dan syarikat induknya adalah Oversea-Chinese Banking Corporation Ltd. (OCBC).

Difahamkan sekiranya rundingan itu berjaya, Great Eastern, salah sebuah syarikat insurans terbesar di negara ini, dijangka bakal mengukuhkan kedudukannya dalam segmen insurans am di Malaysia.

Syarikat tersebut menawarkan pelbagai produk seperti pelan insurans hayat, pelan berkaitan pelaburan, perlindungan gadai janji, perlindungan perniagaan, manfaat pekerja, insurans perubatan dan skim manfaat kesihatan kumpulan.

Great Eastern kini dikatakan berada di landasan yang betul untuk menjadi peneraju penyedia perkhidmatan kewangan di Asia.


Date: 22/2/2010






Tiada ulasan:

Catat Ulasan